Bank Spółdzielczy w Zambrowie przykłada szczególną wagę do prowadzenia działalności transparentnie i zgodnie z przepisami obowiązującego prawa, dlatego umożliwia zgłaszanie sytuacji mogących stanowić naruszenie lub potencjalne naruszenie prawa, obowiązujących procedur oraz standardów etycznych.
W Banku Spółdzielczym w Zambrowie obowiązuje Procedura anonimowego zgłaszania naruszeń prawa oraz obowiązujących w Banku procedur i standardów etycznych
Kto może zgłosić naruszenie
Sygnalistą może być osoba fizyczna, która w kontekście związanym z pracą uzyskała wiedzę o naruszeniu.
Kontekst związany z pracą należy rozumieć jako: przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w Banku lub na rzecz Banku, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych.
Jak można zgłosić naruszenia
- elektronicznie, kierowanych z prywatnego, dedykowanego adresu e-mail na adres etyka@bszambrow.pl;
- pisemnie, w zamkniętej kopercie opatrzonej klauzulą „Poufne banku” adresowanej do Prezesa Zarządu, z dodaniem dopisku „do rąk własnych”, a w przypadku zgłoszenia dotyczącego członka Zarządu, adresowanej do Rady Nadzorczej Banku Spółdzielczego w Zambrowie, z dopiskiem „do rąk własnych”,
- fizycznej skrzynki na zgłoszenia, znajdującej się na Sali operacyjnej w Centrali Banku w Zambrowie;
- osobiście, poprzez zgłoszenie chęci bezpośredniego spotkania jedną z dróg wskazanych w pkt. 1-2.
Zgłoszenie powinno zawierać istotne informacje na temat danego naruszenia:
- informacje na temat osoby, której dotyczy zgłoszenie (tzn. osoby naruszającej lub podejrzewanej o dokonanie naruszenia);
- informacje o miejscu (np. placówka Banku) oraz czasie w jakim występowało naruszenie;
- dane innych osób które mają lub mogą mieć związek ze zgłoszeniem, np. mogących udzielić wyjaśnień;
- wszelkie inne informacje mające związek ze zgłoszeniem, umożliwiające wyjaśnienie zgłoszenia;
- dane sygnalisty, o ile nie jest to zgłoszenie anonimowe;
Wszystkie zgłoszenia naruszeń podlegają wyjaśnieniu, z zachowaniem zasady poufności, bezstronności i rzetelności.
W celu dokonania zgłoszenia można wykorzystać formularz
Co Bank zapewnia sygnaliście
- możliwość anonimowego dokonania zgłoszenia,
- zachowanie w poufności jego danych osobowych czyli informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować jego tożsamość,
- ochronę przed działaniami odwetowymi; w przypadku obawy o zastosowanie działań odwetowych sygnalista powiadamia Prezesa Zarządu/odpowiednio Radę Nadzorczą,
- przeprowadzenie postępowania weryfikującego w sposób terminowy, rzetelny, kompleksowy, z zachowaniem zasad bezstronności i obiektywizmu,
- informację o przyjęciu zgłoszenia oraz informację zwrotną o wyniku postępowania weryfikującego.
Przed zgłoszeniem naruszenia zapoznaj się z treścią
w związku z procedurą anonimowego zgłaszania naruszeń prawa oraz procedur i standardów etycznych obowiązujących w Banku